Z WANDOR
Skocz do: nawigacja, szukaj

System poboru opłat

System poboru opłat jest to zespół elementów tworzących układ mający na celu pobieranie opłaty przez zarządce infrastruktury drogowej od jej użytkowników w wyznaczonych miejscach. Opłata może być pobierana za:

  • • przejazd wybranymi drogami (w Polsce są to wybrane odcinki autostrad),
    • wjazd do wybranych obszarów miast,
    • przejazd przez most, tunel, wiadukt itd,
    • parkowanie w wybranych obszarach.

Celem pobierania opłaty jest:

  • • finansowanie infrastruktury (rozwój sieci dróg, utrzymanie i modernizacje bieżącej infrastruktury itd.),
    • ograniczenie zatłoczenia dróg,
    • zredukowanie negatywnego wpływu transportu na środowisko.

Wyróżniamy manualne (ręczne) oraz elektroniczne systemy poboru opłat. Ze względów funkcjonalnych coraz częstsze staje się stosowanie elektronicznych systemów opłat. Cechuje je większa przepustowość (brak zatrzymań w miejscach poboru opłat) oraz mniejsza ingerencja w infrastrukturę drogową (brak potrzeby budowy placów poboru opłat).

Manualny system poboru opłat

W tym systemie użytkownik infrastruktury drogowej dokonuje płatności w specjalnie wyznaczonych do tego miejscach lub wykupuje winietę. Taki miejscami są parkomaty (w miastach) lub place poboru opłat (drogi o podwyższonym standardzie). W przypadku ręcznego rozliczenia na drogach kierowca pobiera bilet na początku odcinka płatnego a następnie na końcu tego odcinka, po jego przejechaniu, dokonuje płatności. Wadą takiego rozwiązania jest zatrzymanie pojazdu w punkcie poboru opłat co skutkuje zmniejszeniem przepustowości drogi.

Elektroniczny system poboru opłat

Elektroniczne systemy poboru (ETC - ang. Electronic Toll Collecetion) opłat korzystają z zaawansowanych rozwiązań teleinformatycznych. Dzięki temu nie ma konieczności zatrzymywania pojazdu na drodze - co najwyżej wymagana jest redukcja prędkości pojazdu. Elektroniczne systemy poboru opłat mogą wykorzystywać następujące technologię:

  • • technologia ANPR,
    • technologia DSRC,
    • technologia RFID,
    • technologia GNSS,
    • technologia GSM,
    • technologia GNSS.

Najczęściej spotykaną technologią wykorzystywaną przez ETC jest technologia DSRC, która wykorzystuje komunikację radiową pomiędzy stałym sprzętem instalowanym na drodze a jednostką pokładową OBU (ang. On-Board-Unit).